Servicekosten en stookkosten

Wat zijn servicekosten?

Servicekosten zijn kosten die we in rekening brengen voor diensten en activiteiten die we leveren. Deze kosten komen bovenop de kale huurprijs. De servicekosten kunnen per complex verschillen.

Waaruit bestaan de servicekosten?
  • glasfonds
  • riool ontstoppen
  • schoonmaak algemene ruimte
  • complexbeheerder
  • goten schoonhouden
  • Elektraverbruik gemeenschappelijke voorzieningen
  • huishoudelijk watergebruik
  • tuinonderhoud
  • administratiekosten
  • zonnepanelen (pv-panelen)
Uitleg:

Glasfonds
Alle huurders van woonruimte van De Goede Woning zijn bij het aangaan van de huurovereenkomst automatisch lid van het glasfonds. Zij betalen daarvoor een vaste premie. Daarmee is glasschade van de gehele woonruimte gedekt, met uitzondering van:
  • glasschade als gevolg van opzet of nalatigheid van de huurder
  • door de huurder aangebrachte beglazing en/of glazen planchetten

Riool ontstoppen
Alle huurders van woonruimte van De Goede Woning nemen via een fonds deel aan een ontstoppingsservice. Bij problemen met de afvoer kunnen huurders rechtstreeks dit bedrijf (nu RRS) inschakelen.
Dit geldt voor:
  • het ontstoppen van leidingen in de woning
  • het ontstoppen van de afvoerleidingen buiten de woningen
  • het reinigen van de eventueel aanwezige straatkolken, met bijbehorende rioleringen in brandgangen, etc.
Schoonmaak algemene ruimte
Schoonmakers houden de gemeenschappelijke ruimten in de woongebouwen netjes. Alle huurders en eventueel eigenaren van de woningen in het gebouw betalen hieraan mee. Als het waterleidingbedrijf watergebruik in rekening brengt, dan wordt dit samen met de
overige schoonmaakkosten doorbelast aan de bewoners.

Huurders zijn zelf verantwoordelijk voor het wassen van de ramen van hun woning. Alleen als bij een woning de ramen vanaf de grond niet bereikbaar zijn, zet De Goede Woning een glazenwasser in. De arbeidskosten van de glazenwasser worden aan de huurders doorberekend. De kosten voor inzet van een hoogwerker zijn voor rekening van De Goede Woning.

Complexbeheerder
De complex- en buurtbeheerder let op of het in en om de gebouwen van De Goede Woning schoon, heel en veilig is. Een complex-/buurtbeheerder werkt alleen in de gedeelde ruimtes, zoals de hal, de lift en de garage. Huurders kunnen reparaties in hun eigen woning doorgeven via Reparatie melden. Alle huurders en eventueel eigenaren van de woningen in de gebouwen betalen mee aan de inzet van de complexbeheerder.

Goten schoonhouden
Eens in de drie jaar laat De Goede Woning de goten van laagbouwwoningen schoonhouden, en vaker als dat nodig is (via meldingen van bewoners).
Het tarief varieert afhankelijk van de kosten. Omdat er slechts eenmaal in de drie jaar kosten gemaakt worden, vindt fondsvorming plaats.

Huishoudelijk waterverbruik
In de woongebouwen Savelsbos, Laveibos, Jagersbos en Hoevenbos wordt het huishoudelijk via een collectieve meter met De Goede Woning verrekend. Deze kosten brengt De Goede Woning via de servicekosten in rekening bij de huurders en via de VvE's bij de woningeigenaren.

Bij woongebouwen Torens Meerbos- en Boszicht en Casa Italia wordt warm tap water aan de hand van meterstanden afgerekend met individuele voorschotten.

Elektraverbruik gemeenschappelijke voorzieningen
Dit zijn de elektrakosten van:
  • verlichting in de gemeenschappelijke ruimten,
  • liften
  • hydrofoor
  • ventilatoren
  • pompen van de cv-installatie.
  • achterpadverlichting
Als verdeelsleutel geldt in principe een gelijk bedrag per woning, behalve bij woningen op de begane grond. Kosten van de lift mogen niet aan de huurders van deze woningen worden doorberekend.

Tuinonderhoud
Bij woningen waar sprake is van onderhoud aan tuinen, worden de onderhoudskosten aan de huurders van deze woningen doorberekend.

Administratiekosten
Onder 'administratiekosten' verstaat de huurcommissie de kosten die een verhuurder
moet maken om de boven de huurprijs in rekening te brengen kosten voor leveringen en
diensten te kunnen administreren en met de huurder te verrekenen. Administratiekosten worden alleen in rekening gebracht als een afrekening aan de huurder verstrekt is.

Zonnepanelen (PV panelen )
Bij gebouwen die voorzien zijn van zonnepanelen, kunnen kosten aan de huurders worden doorberekend. Deze kosten verschillen per woning. Bijvoorbeeld omdat er niet genoeg zonnepanelen op het dak passen om alle woningen in het gebouw van energie te voorzien.
Wat zijn stookkosten?

Bij een gebouw met blokverwarming leveren wij de warmte.
Dan betaalt u voor de verwarming van uw woning en voor het gebruik van elektriciteit in de centrale ruimtes van het gebouw maandelijks via de servicekosten een voorschotbedrag aan De Goede Woning. Het bedrag verschilt per woning en is afhankelijk van uw eigen gebruik.

Elk jaar voor 1 juli ontvangt u de eindafrekening over het afgelopen kalenderjaar en krijgt u bericht of u geld terugkrijgt of moet bijbetalen. Dit is afhankelijk van de hoogte van uw maandelijkse voorschotbedrag en de hoeveelheid gas die u heeft gebruikt. Op basis van uw gebruik wordt dan ook het nieuwe voorschotbedrag vastgesteld.

Kijk voor meer informatie bij
Veelgestelde vragen voorschot warmte - De Goede Woning (dgw.nl)

Hoe kan ik mijn voorschot stookkosten aanpassen?

Stuur een mail naar huuradministratie@dgw.nl. Zet in de onderwerpregel 'aanpassing voorschot stookkosten' en vermeld in de mail uw naam en adres en geef aan wat uw nieuwe voorschotbedrag moet worden.

Hoe koopt De Goede Woning gas en elektriciteit in?

We kopen gas en elektriciteit in via Aenergie. We hebben een jaarcontract waarin de prijzen voor gas en elektriciteit zijn vastgezet. Aenergie is een inkoopcollectief voor en door woningcorporaties. Om de tarieven zo laag mogelijk te houden, koopt Aenergie gas en elektriciteit in op het moment dat de voorwaarden het voordeligst zijn. Dit doet Aenergie verspreid over het hele jaar. Kijk voor meer informatie op Energie voor woningcorporaties, zorginstellingen en VVE's | Aenergie

Wat verdient DGW aan gas en elektriciteit?

De Goede Woning verdient hier niets aan. We kopen gas en elektriciteit in bij Aenergie. Op basis van uw eerdere verbruik brengen we maandelijks een voorschot in rekening.
Bij de eindafrekening verdelen de meetbedrijven Techem, Ista en WMS per woning de kosten op basis van het daadwerkelijke verbruik. Was uw voorschot te hoog? Dan krijgt u geld terug. Was uw voorschot te laag? Dan betaalt u bij. We proberen het voorschotbedrag vooraf zo goed mogelijk in te schatten en stellen dit elk jaar bij.
Elk jaar voor 1 juli ontvangt u de eindafrekening over het afgelopen kalenderjaar en krijgt u bericht of u geld terugkrijgt of moet bijbetalen.

Eigen contract voor elektriciteit

Voor het gebruik van elektriciteit in uw woning heeft u zelf een contract met een energieleverancier afgesloten. Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met uw energieleverancier.

Tegemoetkoming blokverwarming in 2023

Kijk hier voor meer informatie over de subsidieregeling in 2023 voor blokverwarming.

Meetbedrijven

De meetbedrijven bepalen bij blokverwarming het verbruik per klant. Vragen over het gemeten verbruik stelt u aan uw meetbedrijf:

Techem Energy Services B.V

klantenservice@techem.nl
www.techem.nl

Uitleg Techem over afrekening stookkosten


Tips van Techem om energie te besparen

Hoe werkt een radiator meter van Techem?


Ista Nederland B.V.

info@istanederland.nl
www.istanederland.com

WarmteMeterService B.V.

afrekening@wms.nl
www.wms.nl