Verhalen van huurders

Prettig wonen is voor iedereen anders. Elke huurder heeft een eigen verhaal.

Interviews met huurders:

Dankzij rookmelder dag en nacht een veilig gevoel


De heer en mevrouw Zehtab. Fotograaf: Wilmar Dik

De Afghaanse familie Zehtab woont al twintig jaar in Nederland. Sinds 2006 huren zij een woning bij De Goede Woning, in de flat Savelsbos in de wijk Meerzicht in Zoetermeer. Op 22 februari 2022 kregen zij drie rookmelders in hun woning. Vanaf 1 juli zijn rookmelders wettelijk verplicht.

De Goede Woning laat de komende periode in al haar woningen rookmelders plaatsen. Constructif, de wijkaannemer van de Goede Woning is deze maand begonnen en gaat van deur tot deur om de rookmelders bij de mensen thuis te plaatsen. De wijkaannemers Van der Speld en Vehoec zijn in de andere wijken hiermee van start gegaan.

Thuis bij de familie Zehtab
Wat vinden de bewoners hier eigenlijk zelf van? We mogen een kijkje nemen in de woning van de heer en mevrouw Zehtab en worden gastvrij ontvangen. De heer Zehtab vertelt dat de brief die zij vooraf ontvingen van wijkkaannemer Constructif duidelijk was. Daarin stond de datum en het tijdsblok waarin de aannemer zou langskomen.

Sneller dan gedacht
Hij vervolgt: "Het ging sneller dan gedacht! Er werd niet eens geboord. De rookmelders werden met kit vastgelijmd aan het plafond. Het was in 10 seconden gebeurd, zegt hij aangenaam verrast. Ik ben hier blij mee. Het geeft dag en nacht een veilig gevoel."

Helaas hebben zij een keer diefstal meegemaakt. Dat maakt mevrouw nog steeds wel eens angstig. Alles wat haar een veilig gevoel geeft, daar is ze blij mee!

Lees hier meer tips over rookmelders https://www.brandweer.nl/onderwerpen/rookmelders/

Samen aan de zonnepanelen


Fred en Wendy Scheepmaker met buurman Joey. MG Fotografie

"We proberen echt zo zuinig mogelijk te leven," vertellen Wendy en Fred Scheepmaker. Ze hoefden er daarom ook niet lang over na te denken of ze gebruik wilden maken van de mogelijkheid om zonnepanelen op het dak van hun sociale huurwoning te laten leggen. En zij niet alleen. Fred haalde zijn vijf buren over om ook zonnepanelen te nemen.

Het rijtje van 6 sociale huurwoningen ligt aan de Malta in de wijk Oosterheem. Het huis van Wendy en Fred is de 350e eengezinswoning van De Goede Woning waar op 22 november zonnepanelen gelegd worden.
"Als je kan besparen op je sociale huurwoning, dan moet je het doen. Alle beetjes helpen", aldus de inmiddels gepensioneerde ambulancemedewerker Fred Scheepmaker. Hij zag in de buurt dat andere woningen al zonnepanelen hadden liggen. Ik dacht: "Die dingen horen hier ook gewoon op het dak!" Wendy en Fred hebben een goede band met de buren uit de straat. Fred wist ze dan ook snel te overtuigen van de voordelen van zonnepanelen. Zijn sociale karakter, komt goed van pas. Zorgen zit dan ook in zijn aard. Een van de buren die de taal wat minder machtig was ging na contact met Fred ook overstag.

"Elke euro is er een!"
Fred: "De kosten verdien je in de komende jaren terug. De maandelijkse bijdrage zie ik dan ook zeker niet als een drempel." Het heeft even geduurd voordat het project rond was. In april 2020 kreeg de familie Scheepmaker de eerste aankondiging van de zonnepanelenactie. "Die zomer waren ze al wel aan slag bij andere woningen in onze buurt. Ze zouden er bij onze woningen niet goed bij kunnen op de daken, kreeg ik in eerste instantie te horen. Maar daar wilde ik niks van weten. Gelukkig bleek het allemaal toch gewoon te kunnen. De kosten van de hoogwerkers worden vergoed door De Goede Woning." Op 22 november 2021 is het zover. Dan worden de panelen geplaatst door Wocozon, de uitvoerende partner van De Goede Woning. Fred: "Wij wonen hier al 11 jaar met veel plezier. Voorlopig willen we nog niet weg, maar ik denk ook aan de mensen die na ons in dit huis trekken. Daar doe je het ook voor." Wendy: "Zeker. Wij hebben led verlichting in huis en een wasdroger met warmtepomp. De auto blijft vaak voor de deur staan. We pakken het openbaar vervoer of onze scooter als we op pad gaan. We hebben vier kleinkinderen waar we van genieten. Dan is elke euro er een!"

Dik tevreden met Nul-op-de-Meter-woning


"Wij zijn dik en dik tevreden!", vertellen
Lex en Marijke over hun energiezuinige woning in de Landenbuurt in Meerzicht. "Wij willen hier nooit meer weg! In 1980 verhuisden ze van hun woning aan de Van Randwijkhove (Buytenwegh) naar de Eemland in Meerzicht. Hun huis uit 1972 maakt deel uit van het renovatieproject Landenbuurt. Daarbij werden 214 eengezinswoningen omgebouwd naar 'Nul-op-de-Meter woningen', oftewel energiezuinige woningen.

"De temperatuur komt hier niet onder de 19 graden", zegt Marijke met een blij gezicht. Het voelt dan ook behaaglijk warm in huis. In februari 2020 begon ERA Contour in opdracht van De Goede Woning met de verduurzaming van het huis.

Flinke maandelijkse besparing
De woning kreeg een warmtepompinstallatie voor verwarming en warm water en het dak werd vervangen door isolerende dakplaten en kreeg maar liefst 39 zonnepanelen. Nu hun huis energiezuinig is geworden, bespaart het koppel maandelijks 70 euro. Een mooie bijkomstigheid.

Dik tevreden met de temperatuur
Het kozijn in de woonkamer is voorzien van driedubbel glas. Het bedieningspaneel in de woonkamer (de thermostaat) regelt het klimaat in huis en zorgt continu voor verse lucht in de woning. Als de buitentemperatuur lager is dan de temperatuur in de woning wordt de schone lucht verwarmd door de warmte van de afgevoerde lucht. Hierdoor gaat er nauwelijks warmte verloren. En dat is te merken! Een warmtepomp is een laagtemperatuurverwarming. Hierdoor voelen de radiatoren niet warm aan, maar is het wel lekker warm in de woning. "We mogen niet aan de knoppen van de radiatoren draaien", licht Lex toe. Het beste is het om het in huis steeds ongeveer dezelfde temperatuur te houden. Of ze blij zijn met de aanpassingen? "Zeker", antwoordt Marijke, "Wij zijn dik en dik tevreden!"

Even wennen…
In hun omgeving kregen ze wel eens andere signalen, maar de meest kritische bewoners zijn inmiddels wel tevreden, vermoeden Lex en Marijke. "Het was natuurlijk ook best even wennen van bijvoorbeeld gas naar inductie koken. En ik denk dat sommige mensen vooral opzagen tegen de verbouwing. Maar weet je, eigenlijk ging dat ontzettend snel. In een week tijd deden ze alles! Zo werden op één dag de ramen vervangen. En in dezelfde week werden nieuwe hoofdleidingen getrokken en zonnepanelen op het dak gelegd. Daarna restte nog wat klein nawerk. Ons huis is nu stevig geïsoleerd. Wat wil je nog meer?"
Een keer in de avond regende het nogal en er bleek een lekkage op het dak. Marijke: "We hebben toen wat emmers neergezet. Die avond rond 22.00 uur heeft Era Contour toen zelfs nog iemand gestuurd die de lekkage kwam oplossen."

Stappenplan
Lex en Marijke hadden een gehandicapte dochter en daardoor al de nodige aanpassingen en verbouwingen in huis meegemaakt. "Daarom zag ik ook niet zo op tegen die verbouwing", licht Marijke toe. Bovendien kregen we netjes een stappenplan, zodat we wisten wat ons elke dag te wachten stond. Zo kwam er in die tijd -vanwege haar progressieve ziekte- een traplift. Zij is twintig jaar geleden helaas overleden, maar alles in huis herinnert nog aan haar. Overal hangen prachtige foto's uit haar jeugd.

Vogelrijke tuin
Het huis van het stel heeft een mooie achtertuin, voorzien van een haag en een hardhouten schutting met betonnen palen en voeten. Die schutting kregen zij ook van De Goede Woning. In de tuin staan her en der rozenstruiken en een aantal vogelvertrekken. Marijke is dol op rozen. "En ik ben gek op vogels", voegt ze toe, terwijl er een koolmeesje komt aangevlogen.
Lex: "Deurdrempels zorgen ervoor dat er geen water in huis komt. Dat was voor deze renovatie wel anders omdat de toegang tot het huis (voor en achter) rolstoelvriendelijk was."

Keuken, badkamer en toilet
Marijke: "Een jaar of 5 geleden is ook onze keuken vervangen, als onderdeel van een project vervanging badkamer, keuken, toilet." Huurders konden aangeven wat ze wilden laten vervangen. Ze is erg te spreken over de keuken en de kastjes. Ook het koken op inductie gaat prima. "We hebben geen afwasmachine. We doen dat gezellig samen", zegt ze lachend. In de keuken is een mooie afzuiging en er is een nieuwe wc pot gekomen. Ook over de badkamer is Marijke erg te spreken. "Die is netjes betegeld." Kortom, het stel is zeer tevreden. "Wij willen hier nooit meer weg!"

In herinnering: Lex en Marijke 47 jaar getrouwd. Helaas is Lex 21 maart 2022 overleden.
Meer Inzicht al 25 jaar actief voor bewoners


Foto en tekst: Jetty Scholten. Van link naar rechts: mevrouw Crama, mevrouw Steunebrink en de heer Steunebrink

Meedenken en meedoen! Onder dat credo richtten de heer en mevrouw Steunebrink, wonend aan de Paasberg, 25 jaar geleden de bewonerscommissie Meer Inzicht op. "We willen een gezellige wijk waar het leuk wonen is met elkaar", aldus mevrouw Steunebrink.
Het bestuur van Meer Inzicht bestaat, naast de heer en mevrouw Steunebrink, uit mevrouw Crama (penningmeester, al 23 jaar actief) en mevrouw Galan, 2 jaar geleden aangesloten als algemeen bestuurslid.

Ogen en oren van de buurt
Een bewonerscommissie is de 'ogen en oren van de buurt'. Het bestuur houdt bijvoorbeeld in de gaten of er goed wordt schoongemaakt, denkt na over onderhoudsplannen, overlegt regelmatig met de woonconsulent van De Goede Woning en heeft contact met andere partijen, zoals het wijkteam van de gemeente Zoetermeer. Ook organiseert de bewonerscommissie activiteiten voor de buurt.

Samen de omgeving mooi houden
De commissie Meer Inzicht organiseerde de afgelopen jaren bijvoorbeeld Burendag, straatfeesten met Rad van Avontuur en spelletjes voor de kinderen. Mevrouw Crama: "En we gaan met eenzame ouderen naar de kerstmarkt." De realiteit is ook dat er een hoop veranderd is in de afgelopen 25 jaar. De regels zijn strenger geworden en er is minder inkomen. Toch is er nog genoeg mogelijk, maar dit vergt wel wat. "Bij de gemeente is er nu een lief en leed potje waarop we aanspraak kunnen maken", licht mevrouw Steunebrink toe. Mevrouw Crama: "We zijn er voor de bewoners. We willen dat de bewoners ook meedenken en meedoen, want je moet het toch met z'n allen mooi houden," zegt ze. "De omgeving, je tuin hoort er ook bij. Dat vergeten mensen nog wel eens. We zorgen dat het groen wordt bijgehouden, gemaaid". De zoon van mevrouw Crama helpt ook een handje mee met het onderhoud van het groen in de straat.

Nog geen eind in zicht voor Meer Inzicht
We brengen een nieuwjaarsgroet, kerstcadeautjes, kersthangers. "We hebben wel eens 68 kaarsen gehaald voor gezinnen. Dat bleek toch niet zo handig op de fiets", vertellen de dames lachend. Ondanks alle veranderingen zijn ze voorlopig nog niet van plan om te stoppen met het vrijwilligerswerk voor Meer Inzicht. "Zolang we mensen kunnen helpen, gaan we door. We hopen alleen wel op wat meer saamhorigheid. Dat zou fijn zijn! Dat we samen wat meer naar elkaar omkijken." Een mooie gedachte zo aan het begin van het nieuwe jaar 2023!
Ook een bewonerscommissie oprichten? Neem contact op met De Goede Woning of kijk op https://www.dgw.nl/huurdersbelangen

Blij met Nul-op-de-Meter-woning in Palenstein


Fotografie: Wilmar Dik

"Wij zijn gewoon heel tevreden over onze Nul-op-de-Meter-woning! Het eindresultaat is werkelijk fantastisch. Bij de eindafrekening kregen we vorige maand als klap op de vuurpijl 700 euro terug op onze rekening gestort." Aan het woord is Pieter van Ameijden, bewoner van 1 van de 120 Nul-op-de-Meter-woningen in Palenstein.

Elf jaar geleden liet Pieter zijn woning in Nieuwerkerk aan de IJssel achter om in te trekken bij zijn partner aan het van der Aapad in Zoetermeer. Bijna vier jaar geleden is deze eengezinswoning door De Goede Woning en Dura Vermeer omgebouwd naar een Nul-op-de-Meter woning. Dat betekent dat het huis evenveel (of meer) energie opwekt als het nodig heeft voor het huis en het huishouden.

Fantastisch
Pieter licht toe: "Zo'n verbouwing is toch altijd best ingrijpend. Vaak besef je pas later wat een impact zoiets heeft. (Het huis werd gasloos, kreeg nieuwe goed geïsoleerde gevels, een nieuw dak en energiezuinige installaties.) Maar daarna gaat er een wereld voor je open! Het eindresultaat is werkelijk fantastisch! Zo wordt de woning op een slimme manier verwarmd en gekoeld en hebben we driedubbelglas. En door die dikke muren hoor je echt bijna geen buitengeluiden meer. Verder werden de dakpannen vervangen door geïsoleerde dakplaten van 10 centimeter dik en kregen we 32 zonnepanelen. Bij de eindafrekening kregen we vorige maand als klap op de vuurpijl 700 euro terug op onze rekening gestort!"

Wennen
Pieter denkt wel dat veel bewoners nog moeten wennen aan hoe het is om in een NOM woning te leven. "Zo kun je het beste bij mooi weer de wasmachine aanzetten. De energie die je opwekt moet je eigenlijk gelijk gebruiken. Reclamespotjes waarin wordt verteld je verwarming een paar graadjes lager te zetten gelden dus niet voor een woning als deze, want we hebben een constante temperatuur in huis." Een kwestie van ermee leren omgaan dus. "Bij ons staat bijvoorbeeld maar een keer in de week de vaatwasser aan, maar ik kan me goed voorstellen dat bij een gezin met kinderen dat totaal niet haalbaar is", besluit hij.

Open een eerlijk
Of hij nog tips heeft voor de trekkers van projecten als deze? "Ja wees eerlijk en open naar bewoners toe. Er werd ons verteld "Jullie zijn geen proefkonijn", nou dat waren we dus eigenlijk wel. Als hij dan toch wat mindere punten moet opsommen? Hij noemt de luchtbehandeling; de warmte terugwin installatie. "Vaak doen we toch ramen open op de slaapkamer open. Dat is eigenlijk niet de bedoeling maar we doen dat, omdat het anders te benauwd wordt. We hebben 2 units (kasten waar installaties in staan) in de voortuin. Sommige mensen vinden dat misschien niet mooi, maar ons stoort het niet. Ze vallen hier niet op en bovendien weegt het wat ons betreft niet op tegen het geluid wat je anders in je huis zou hebben", aldus de tevreden bewoner Pieter.

Een passende woning met hulp van de seniorenmakelaar


Foto: Wilmar Dik
"Ik had ‘t eerder moeten doen!’ zegt Ria Wilderom. Ze verhuisde in oktober 2021 naar Stadskwartier Palenstein, gebouw Hertog. Ze liet een grote eengezinswoning, met een flinke tuin van maar liefst twaalf meter lang, in de wijk Meerzicht achter. Een plek waar ze maar liefst 46 jaar heeft gewoond. Inmiddels woont er een gezin met drie kinderen. Dit gezin liet ook weer een woning achter voor andere woningzoekenden.

In het begin was het wel even wennen. Ria Wilderom ruilde haar tuin in voor een balkon. Toch was ze al snel enthousiast. "Via mijn vriendin hoorde ik dat er gebouwd werd." Mevrouw Wilderom stond al zeventien jaar ingeschreven bij Woonnet-Haaglanden, dat heeft zeker geholpen bij het zoeken naar een andere woning.

Wensen
Mevrouw Wilderom kwam via de Goede Woning in contact met Karen Simon, de seniorenmakelaar in Zoetermeer. Zij hield rekening met Ria's specifieke wensen. Zo wilde ze graag op de hoek van het gebouw wonen in een driekamerappartement. Boven en onder haar wonen andere senioren.
Inmiddels woont Ria een half jaar aan het Schepenenveld, naar volle tevredenheid. Ria Wilderom: "Ik dacht altijd dat een appartement veel duurder zou zijn, maar die aanname bleek onjuist. In mijn geval bleef de huur ongeveer hetzelfde."

Winkels onder appartementen
Omdat Ria na haar trouwen in 1968 in de omgeving heeft gewoond, is de buurt vertrouwd voor haar. Wat ze ook fijn vindt, zijn de parkeerplekken pal voor de deur van het complex. "Hoe mooi wil je het hebben?", zegt ze. "Nee, ik heb er totaal geen spijt van." De winkels zijn onder de appartementen en het is niet gehorig in huis. Ook is ze tevreden met de vloerverwarming. Er is daardoor een vaste temperatuur in huis. Ze vindt het alleen jammer dat de fietsenstalling niet onder het gebouw Hertog zit, maar onder het volgende appartement, genaamd De Koningin.

Seniorenmakelaar
In haar oude wijk wonen relatief veel senioren (echtpaar of alleenstaand) in een grote eengezinswoning. Ook daar komt nu langzamerhand een verhuisstroom op gang, merkt Ria. De seniorenmakelaar is in haar ogen dan ook onmisbaar voor de doorstroming. Karen Simon is als seniorenmakelaar aanspreekpunt bij De Goede Woning en helpt mensen verhuizen naar een passende woning. Voor mensen die opzien tegen een verhuizing, heeft Karen een advies: Schrijf u in als woningzoekende op Woonnet-Haaglanden. Ook als u nu geen concrete verhuiswens heeft. Door ingeschreven te zijn en blijven bouwt u inschrijfduur op. Daarmee wordt o.a. de volgorde bepaald bij het toewijzen van een woning. Karen: "We hopen dat meer mensen de voordelen inzien van een verhuizing, net als Ria Wilderom. Want dat is hard nodig voor de woningmarkt en de schaarse eengezinswoningen!"

Op 1 november 2019 startten de gemeenten Zoetermeer, De Goede Woning, Vestia en Vidomes, ondersteund door Sociale Verhuur Haaglanden, de pilot met een seniorenmakelaar in Zoetermeer. Deze proefperiode is dit jaar wegens succes omgezet naar blijvende dienstverlening. De seniorenmakelaars hebben in 2 jaar tijd in totaal bewoners van 79 schaarse woningen geholpen bij het vinden van een passende woning. Inmiddels zijn er 5 seniorenmakelaars actief in de regio Haaglanden. De dienstverlening wordt steeds verder verbeterd. Zo wordt er gewerkt aan een zoekfunctie waarmee 55plussers hun woonwensen kunnen aangeven. Zo kunnen zij er vervolgens op worden geattendeerd als er een woning naar hun wens vrijkomt.

Heeft u interesse of wilt u meer weten? Neem dan contact op met de seniorenmakelaar via het Klant Contact Centrum van Woonnet-Haaglanden, tel: 088 488 70 00.


Seniorenmakelaar Karen in gesprek met Ria Wilderom. Fotograaf: Wilmar Dik

Jonge huisgenoot via Kamers met Aandacht


foto: Wilmar Dik

"Het voelt alsof Fatima er al veel langer is dan drie maanden," zegt Henny enthousiast. Henny is de eerste huurder van De Goede Woning die via het project Kamers met Aandacht een jongere in huis heeft genomen.

Sinds 26 maart heeft Henny in haar huurwoning in de wijk Palenstein gezelschap van de achtienjarige Fatima, die omwille van haar privacy niet bij haar echte naam genoemd wil worden. Via een oproep op Facebook kwam zij in contact met Kamers met Aandacht en werden zij na een uitgebreid intake aan elkaar gekoppeld. Fatima: "Ik vind het hier fijn. Ik heb rust. En ik kan mijn eigen ding doen en ik voel me vrij bij Henny. Ik kan ook mijn vrienden meenemen. Die zijn hier gewoon welkom."
Henny vindt dat heel normaal: "Bij mij is het altijd de zoete inval. Dat was vroeger al zo," vertelt ze terwijl een van haar twee Sphynxen (haarloze katten) rustig op schoot zit. Henny heeft een allergie, daarom past deze kattensoort het best bij haar.
Fatima zit in haar eerste jaar van de studie economie aan het ROC Mondriaan college in Delft. Ze gaat daar met het openbaar vervoer naartoe. "Dat is goed te doen", geeft ze aan.

Samen koken
Henny vindt dat het gezelschap van Fatima haar vooral een stuk gezelligheid brengt.. Ze heeft er bewust voor gekozen om een jongere in huis te halen. "Mijn kinderen zijn het huis uit. Als je zoals ik zo ruim woont, dan is het toch juist fijn om samen te delen. Dus ik dacht: waarom niet? En het maakt het een stuk gezelliger in huis. Nu denk ik zelfs, had ik maar langer dan twee jaar gekozen bij het contract, omdat het zo goed klikt tussen ons." Zo delen ze een aantal hobby's. "We houden allebei van koken en kijken graag samen een serie."

-Lees onder foto meer over Kamers met Aandacht!-

Over Kamers met Aandacht
Kamers met aandacht richt zich op jongeren die toe zijn aan zelfstandig wonen, maar die tegelijkertijd behoefte hebben aan een luisterend oor en een helpende hand. Zij hebben nog onvoldoende vangnet, geld of praktische vaardigheden om helemaal zelfstandig te wonen en krijgen begeleiding van hun eigen hulpverlener.

Iedere maand organiseert 'Kamers met Aandacht' een informatieavond voor geïnteresseerden. Heeft u een kamer in huis vrij en wilt u meer informatie wat u daarmee kunt betekenen voor een kwetsbare jongere? Ga naar de website www.kamersmetaandacht.nl of neem contact op met Miranda van der Deijl via Miranda@kamersmetaandacht.nl of Touria Asahad via Touria@kamersmetaandacht.nl

Let op:
Vraag vooraf toestemming via woonservice@dgw.nl of 079-3438000. Een belangrijke voorwaarde is dat de kamer minimaal één jaar wordt verhuurd en dat de huurprijs niet hoger is dan het bedrag geadviseerd door de landelijke huurcommissie. Je kunt toestemming krijgen om mee te doen, zonder dat je je huurtoeslag kwijt raakt.
‘Ik kan me geen betere buren wensen’


Foto: Wilmar Dik

Het spreekwoord 'Beter een goede buur dan een verre vriend' gaat voor Laveibos-bewoonster Trudy zeker op. Trudy woont al 24 jaar in de Laveibos-flat. Na 51 jaar huwelijk overleed vorig jaar november haar man Hans plotseling tijdens hun vakantie in Turkije. Een groot verlies. Gelukkig kon Trudy met haar verdriet niet alleen bij haar familie terecht, maar ook bij haar buren. Zij zijn haar dan ook erg dierbaar.

Trudy: "Ik heb na het overlijden van mijn man veel steun gehad aan mijn directe buren Layla en Shirwan. Zij vingen mij op en kwamen mij eten brengen. Echt zo lief. Ze komen uit Koerdistan en zijn hier tien jaar geleden komen wonen met hun twee dochters van inmiddels 12 en 8 jaar. Maar ook had ik veel steun aan mijn andere buren van de galerij: Petra, Ina en Michel en Jaap en Ria. Zij waren er ook voor mij met een kop koffie en ze zorgden er bijvoorbeeld voor dat ik tijdens Oudejaarsavond niet alleen was."


Het klikte gelijk
Buurman Shirwan kwam toen hij de woning toegewezen had gekregen door De Goede Woning alvast een kijkje in nemen in de woning van Trudy. "Het klikte toen gelijk met hem. Zijn vrouw Layla was wat verlegen en had eerst wat moeite met de Nederlandse taal. Ik heb haar geprobeerd het vertrouwen in zichzelf terug te geven. Ik geef haar nu dagelijks les in de Nederlandse taal. Elke dag oefenen we even met woorden en zet zij stappen. Layla kwam daarna een keer kijken hoe ik groentesoep maakte, want dat vond ze zo lekker ruiken. Nu drinken we regelmatig koffie en kletsen we over van alles en nog wat."

Trudy heeft geen auto meer, maar ook daarbij kan ze op hulp van de buren rekenen. Trudy: Ik heb sowieso een fijne galerij. Wanneer ik een boodschap wil doen, kan ik altijd wel met iemand meerijden. Maar met Layla en Shirwan is het gewoon extra bijzonder. Ik kan me geen betere buren wensen. Ik ben altijd welkom. En zij bij mij natuurlijk. We hebben elkaars sleutel. Het is toch fijn om elkaar te kunnen helpen!"

Heeft Trudy nog tips voor andere huurders om in een fijne buurt te wonen? "Behandel elkaar als mens, wees lief voor elkaar en heb respect voor elkaar. Daar draait het om."

Brandveilige woningen dankzij Vehoec - Megaklus samen op tijd geklaard!

Foto via Vehoec
De Goede Woning heeft in de maanden maart, april, mei en juni in 4.010 van haar huurwoningen ruim 9.300 rookmelders geplaatst. Een megaklus! Een van deze wijkaannemers die voor hiervoor aan de lat stond was het familiebedrijf Vehoec aannemers uit Wateringen. Vehoec heeft rond de 3.000 rookmelders geplaatst met name in de wijk Segwaert. De overige rookmelders zijn geplaatst door Constructif en Van der Speld Bouw.

Burt Alleblas, directeur Vehoec geeft aan dat het rookmelderproject echt een fijne samenwerking was tussen de wijkaannemer, De Goede Woning en de huurder. "We willen de huurder dan ook bedanken dat zij een dagdeel voor ons vrij hebben gemaakt. Top die betrokkenheid. We hebben deze klus echt samen geklaard!"

Vehoec werkt nu zo'n jaar of 5 als wijkaannemer voor de Goede Woning voor reparaties en onderhoud aan de woningen. Burt: "Maar het project rookmelders was wel een intensieve!" Hij legt uit dat dit vooral kwam door het korte tijdbestek waarin de klus geklaard moest worden; een paar minuten per huurwoning! Het scheelde enorm dat we vooraf de bewoners goed konden informeren over de planning en de werkzaamheden. Burt: "Dat hielp bij het benaderen van de bewoners en het managen van de verwachtingen. We hebben mede hierdoor de deadline dus ruim op tijd gehaald!" Het aannemersbedrijf is op dit moment bezig met de afronding. De allerlaatste rookmelders worden opgehangen bij een aantal huurders waar het tot nu toe nog niet gelukt was om een afspraak maken.

Streven naar hoge klanttevredenheid
Bewoners kregen vooraf van De Goede Woning twee brieven. In de eerste brief werd aangekondigd dat rookmelders wettelijk verplicht zijn per 1 juli 2022. In de tweede brief van de aannemer werd de uitvoeringsdatum en het tijdblok van het werk aangegeven. Zo wisten de bewoners precies waar zij aan toe waren. Bij verhindering kon eenmalig een ander tijdstip worden gekozen. Dit liep bij het overgrote deel van de woningen erg soepel. Burt: "We zijn dan ook trots op onze klanttevredenheid van een 8.9 bij dit project! We streven naar een hoge klanttevredenheid en gaan voor kwaliteit door te voldoen aan de eisen. Goed databeheer vinden we erg belangrijk."

Tips brandveiligheid
Of Burt nog tips heeft ten aanzien van de rookmelders? "Ja; de batterij gaat 10 jaar mee. Als ze gaan piepen, geef dit dan door via www.dgw.nl/reparatie-melden of bel met De Goede Woning. Ga je klussen of verbouwen? Zorg dan dat je een afdekzakje over de rookmelders doet, zodat deze stofvrij blijven. Dan gaan ze langer mee."

De Witte Dame viert twintigste verjaardag met een foto-expositie

Ter ere van de 20e verjaardag van seniorenflat De Witte Dame heeft huurder Wim Schensema (91) een fototentoonstelling over het gebouw ingericht." De mooiste 30 foto's heb ik uitgezocht voor de tentoonstelling", vertelt hij enthousiast.

Beneden in de hal was niet genoeg ruimte om alles op te plakken, dus ik heb ze in de hal voor mijn penthouse op de 14e etage gehangen, licht hij toe. De foto's geven een mooi overzicht van de bouw van het complex. Bewonerscommissie La Dame Blanche roept alle bewoners op de expositie te gaan bekijken. "De moeite waard", aldus de bewonerscommissie.

Wim Schensema komt oorspronkelijk uit Beverwijk en woont sinds twintig jaar in De Witte Dame in Oosterheem. Hij verhuisde vanuit Noord-Holland hierheen, omdat de wijk waar hij toen woonde werd afgebroken. Zijn twee dochters haalden hem uiteindelijk over om naar Zoetermeer te komen, waar hij via de woningbouw een urgentieverklaring kreeg. Wim woonde eerst met zijn vrouw samen in de flat, maar doordat haar gezondheid achteruit ging kon zij helaas niet langer bij hem inwonen. Verdrietig genoeg is zij een paar jaar terug overleden. Wim: "Tja, dan ga je op een gegeven moment toch herinneringen ophalen over hoe het begon in de flat. Zo kwam ik erachter dat ik nog 200 foto's over de Witte Dame thuis had liggen." Een van zijn dochters heeft de foto's gemaakt, zij werkte destijds voor De Goede Woning. En zo kwam hij op het idee deze op te hangen voor bewoners van de flat.

Hoogste punt
Op de vraag vanwaar de interesse en of hij soms een bouwkundige achtergrond heeft, antwoord Wim: "Nee ik ben van origine bankerbakker!" Een van de foto's die eruit springt is die van het hoogste punt. Bij het 10 jarig bestaan hebben we van De Goede woning de gevelletters als cadeau gehad, legt hij uit. En het werd gevierd met een feestje op de parkeerplaats! Wim is geboren en getogen in Amsterdam. De gastvrijheid waarmee hij is opgegroeid mist hij wel eens hier in de Randstad. Of dat te maken heeft met de verstedelijking? Dat zou kunnen, mijmert hij. Alle bewoners zijn dan ook van harte welkom de expositie over de Witte Dame te komen bezichtigen!